Witpeerd Optiek wint etalagewedstrijd

Witpeerd Optiek heeft de etalagewedstrijd van Oosterwolde Promotion gewonnen. 'Een hele eer', zo klonk de reactie van eigenaar Jan Witpeerd na de bekendmaking.

Het was de eerste keer dat de activiteitencommissie van Oosterwolde Promotion een dergelijke wedstrijd op touw had gezet. Door zowel de winkeliers als de consument is positief op het initiatief gereageerd.

De etalages in het dorp zijn zaterdag 14 december tijdens de kerstmarkt door een 'mystery guest' beoordeeld. Daarbij werd o.a. gelet op sfeer, originaliteit, verlichting en compositie. Witpeerd Optiek rolde als winnaar uit de bus.

Hij heeft zijn feestelijke etalage niet zelf ingericht. Al zo'n tien jaar wordt deze klus verzorgd door Jacqueling Schuurman uit Grou. Zij runt onder de naam Blikvanger haar eigen bedrijf in etalage- en interieur-inrichting.

'Ze kwam eens de winkel binnenlopen en vroeg of ze een proef-etalage mocht inrichten.' Witpeerd werd verrast. Na jaren met een andere etaleur te hebben samengewerkt, oogde de inrichting van Schuurman erg verfrissend. Sindsdien richt zij de etalage voor de optiekzaak aan de Stationsstraat in.

Gemiddeld om de vijf weken zorgt ze voor een nieuwe etalage. Over de huidige inrichting, waarbij met een opvallende paarse kleur is gewerkt, is hij zeer enthousiast. 'Zeer stijlvol.'

De ondernemer vindt het erg belangrijk dat de etalage van zijn zaak er goed uitziet. 'Het is het visitekaartje van de winkel. Ik richt daarom de etalage ook niet zelf in. Dat is een vak apart.'

Volgens Witpeerd voelt zijn etaleuse haarfijn aan wat zijn winkel nodig heeft. 'Haar komt dan ook alle eer toe', aldus de winnende ondernemer.